
- De Administrator
- În oct. 22, 2019
Proiectul pus în dezbatere la Primăria Capitalei pentru taxarea mașinilor poluante care circulă în București ajunge săptămâna aceasta să fie votat în consiliu. Documentul, într-o formă cu ceva modificări față de cea pusă inițial în dezbatere, va impune o taxă de circulație în Capitală aproape tuturor mașinilor sub Euro 5. Vinieta Oxigen, al cărei cuantum va fi diferit în funcție de norma poluantă, va trebui plătită obligatoriu, altfel existând riscul unei amenzi. În zona centrală, vehiculele extrem de poluante nu vor mai putea circula.
Anunțat la finalul verii, un proiect al primăriei Capitalei ce va introduce o taxă auto în București pentru mașinile poluante ajunge la vot pe 24 octombrie. Scopul proiectului? Îmbunătățirea calității aerului în Capitală.
Concret, de la 1 ianuarie 2020, proiectul va impune o restricționare a circulației pentru mașinile care poluează, (masă totală sub cinci tone) pe principalele artere ale Bucureștiului, de luni până vineri, de la 7:00 la 22:000, dacă nu plătesc o anumită taxă, astfel:
- pentru mașinile cu norma de poluare Euro 3 și Euro 4, accesul va fi permis în baza vinietei Oxigen, în cuantum redus;
- pentru mașinile cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2 și accesul va fi permis pe anumite artere cu vinieta Oxigen, dar acestea vor avea accesul interzis în zonele centrale ale Capitalei (Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului).
Cât va costa, mai exact, vinieta? Tarifele sunt trecute în proiect într-un tabel și sunt stabilite pe zi, lună, pe șase luni și pentru un an. Cea mai scumpă vinietă va fi, desigur, pentru mașinile non Euro (15 lei pe zi și 1.900 de lei pe an), iar pentru o mașină Euro 4 se vor plăti 5 lei pe zi și 500 de lei pe an.

În proiect se arată că numai în București și în județul Ilfov sunt înmatriculate peste 1.600.000 de mașini non-Euro, Euro 1, Euro 2, Euro 3 și Euro 4. Dintre acestea, potrivit statisticii, aproximativ 35% sunt intens poluante.
Așadar, scapă de taxă mașinile electrice, cele hibrid, dar și cele Euro 5 sau Euro 6. Proiectul mai exceptează și mașinile special adaptate pentru persoanele cu dizabilități, cele destinate transmisiunilor radio și TV, mașinile instituțiilor publice, utilitarele și autovehiculele istorice. Desigur, nu vor plăti nimic nici „autovehiculele pe două roți”.
Cine nu va cumpăra vinieta Oxigen va risca amenzi între 1.500 și 2.000 de lei, amenzi ce vor putea fi date de poliția locală, rutieră sau de împuterniciții primăriei, scrie în proiect.
În forma inițială a proiectului era prevăzută o taxă pentru cei care nu sunt înmatriculați în București/Ilfov, însă, în urma dezbaterilor publice, a fost considerată discriminatorie și eliminată.
Atenție! Vinieta Oxigen se va aplica de la 1 ianuarie 2020, numai după ce proiectul primăriei va fi adoptat și oficializat.
Sursa: www.avocatnet.ro